Erre nem gondoltam a lakás eladása előtt
Egy korábbi cikkemben már írtam arról, hogy milyen kalandos volt eljönni a régi panel lakásunkból és egy új házat venni helyette vidéken. Arra azonban eddig nem tértem ki, hogy pontosan mi nehezítette meg az eladást és hozott minket olyan nehéz helyzetbe, hogy már azt hittük, hogy átmenetileg valamelyikünk családjához vagy egy albérletbe kell költöznünk.
Nos az úgy történt, hogy hosszas hirdetés és sok-sok érdeklődő után végre meglett a potenciális vevő a régi lakásunkra. Már többször voltunk az ügyvédnél is, aki az adásvételi szerződést készítette elő. Az azonban csak relatíve későn derült ki, hogy az eladáshoz magához szükség van energetikai tanúsítványra is a szóban forgó ingatlanról. Először azt sem tudtam, hogy ez mi fán terem, de aztán szerencsére kaptam egy jó tippet az ügyvéd asszisztensétől: azt javasolta, hogy itt kezdjem a tájékozódást: Az energetikai tanúsítás menete, és az energetikai tanúsítvány ára. Innen azt is megtudhattam, hogy maga a folyamat hogy áll össze, illetve az árakkal is rögtön képbe kerülhettem.
Láttam, hogy szerencsére reggel 8-tól este 8-ig fel lehet őket hívni, ami nagy segítség nekem, mert a munkám mellet napközben nem tudnék ezzel foglalkozni. Az is kiderült számomra, hogy erre azért van szükség, hogy a jövőbeli tulajdonos megismerje az ingatlan energia felhasználásával kapcsolatos helyzetet, ne csak az eladó elmondására kelljen hagyatkoznia.
Miután felhívtam őket, meg kellett adnom pár adatot, illetve időpontot egyeztettünk, amikor otthon tudok lenni és egy szakember házhoz jön, hogy felmérje azt. Fontos volt, hogy addigra minden rendelkezésemre álló dokumentumot előkészítsek, kiváltképp a helyrajzi számot. Ez megvolt a korábbi adásvételi szerződésben is, amikor Peti megvette a lakást, de ezt épp sehol sem találtam. Szerencsére nem volt probléma, mert az ügyfélkapu segítségével pár perc alatt ingyenesen le tudtam tölteni a nem hiteles tulajdoni lapot, amin szintén szerepelt ez a szám.
Miután a helyszínre érkezett a szakember, felmérte az ingatlan tájolását, megnézte a fűtési rendszert és a meleg vizet előállító berendezést is. A nyílászárókat sem hagyta ki mielőtt minden adatot beküldött a központi irodájukba. Ott még elvégeztek néhány számítást és már meg is tudták állapítani, hogy a létrehozott 12 kategória közül melyik energetikai szegmensbe tartozik a mi lakásunk. Mint megtudtam a skála az AA++-tól indul, ami szerint az adott lakás minimális energia igénnyel rendelkezik, és egészen a JJ-ig tart, ami már nagyon rossznak minősül.
Amikor ezzel végeztek, választhattam, hogy SMS-ben kérem a tanúsítvány azonosító számát, vagy környezettudatossági okokból e-mailben, esetleg 24 órán belül futároztassák el nekem a kinyomtatott eredeti dokumentumot. Mivel egy idősebb házaspárnak adtuk el a lakást, én ez utóbbit választottam, mert nem voltam biztos benne, hogy eléggé digitálisak-e egy elektronikus verzióhoz.
Említettem, hogy az energetikai tanúsítás menetéről, és az energetikai tanúsítvány árairól is lehet tájékozódni ezen a honlapon: https://www.e-tanusitas.eu/energetikai-tanusitvany-arak. Nos, nekem nagyon tetszik, hogy ennyire transzparensek. Csak ekkor lett világos számomra, hogy a tarifa függ az ingatlan típusától (lakás vagy családi ház), a helyétől (Budapest vagy vidék) és pontos méretétől is (m2). Szerencsére a miénk egy kisméretű fővárosi lakás, így nem terhelte meg a pénztárcánkat ez a hiányzó dokumentum. Ráadásul azt is olvastam a honlapjukon, hogy ha bárhol találok olcsóbb lehetőséget ugyanerre a szolgáltatásra, akkor ők biztosítják nekem ugyanazt az árat. Hát ez már tényleg meggyőző, jobb helyre nem is irányíthatott volna az ügyvédünk asszisztense.